En lille skærm i en større strategi

0

Open Company leverer infoskærmsløsninger til internationale virksomheder sammen med Screenpublisher

Infoskærme skaber en masse muligheder og bliver mere og mere relevant for både små og store virksomheder, da det giver et større overblik og flere alternativer, der gør det muligt at dele og formidle sit budskab effektivt og hurtigt. En af de større virksomheder, som benytter sig af infoskærme er FOSS, som Open Company sammen med Screenpublisher har leveret til.

Med datterselskaber i 28 lande er en af FOSS’ interne kommunikationsopgaver at sikre, at vigtigt indhold når ud til hele selskabet – bland andet via infoskærme.

Vi har snakket med Internal Communications Consultant, Cecilie Yding, om den rolle, infoskærme spiller i FOSS’ interne kommunikation.
FOSS leverer analyseløsninger til verdens 100 største fødevarekoncerner.

Infoskærme som tværgående værktøj

Internationale virksomheder har ofte budskaber, som skal ses af hele organisationen (globalt), samtidig med at der er visse kommunikationsbehov, som er specifikke for den enkelte afdelings lokation (lokalt).
Dette behov gør sig også gældende hos FOSS.

”Også i de andre lande er de glade for at få lidt mere info fra DK. Det binder virksomheden godt sammen.”

Cecilie Løvig Yding

Internal Communications Consultant, FOSS

På skærmene ses lokale nyheder og events drevet af de enkelte afdelinger, men også større, strategiske og globale initiativer som går på tværs af hele virksomheden.

”Vi giver afdelingerne mulighed for at lokalisere indholdet på skærmene, eksempelvis i vores produktion og i datterselskaberne – dog altid koblet op med et globalt indhold, som laves af os i Corporate Communications”, fortæller Cecilie Yding.

”Vi bruger både infoskærme som en måde at nå mere direkte ud til vores kollegaer rundt omkring i huset og i produktionen samt i datterselskaberne”, fortsætter den interne kommunikationskonsulent.

Sammenhængskraft i en multinational virksomhed

I FOSS er de glade for infoskærmsløsningen, som de også er i gang med at brede ud til løbende flere datterselskaber:

”Jeg synes, vi er lykkes med at skabe mere opmærksomhed på vores interne kommunikation, både i kontorområderne og i produktionen – men også ude i de andre lande er de glade for at få lidt mere information fra Danmark. Og vores folk i Danmark får et indblik i, hvad der foregår på vores kontorer rundt i verden. Det binder virksomheden godt sammen”, vurderer Cecilie Yding.

Og flere af kollegaerne har taget løsningen til sig, beretter hun:

”Vores kolleger er selv begyndt at tænke infoskærmene ind i kommunikationsflowet, når de har en historie, som de gerne vil have ud internt – og de kommer til os for at få skærmtid, hvilket er meget positivt”.

Cecilie Yding oplever, at infoskærme understøtter den interne kommunikation:

”Infoskærmene understøtter kommunikationsflowet – og dermed kendskabet til hvad der rører sig i virksomheden – både i forhold til det mere sociale, men bestemt også i forhold til vores produkter, nye lanceringer og koncepter.”

FOSS benytter infoskærme, fordi de ønsker velinformerede medarbejdere samt for at bygge broer mellem afdelingerne:

”Jeg tænker, at velinformerede medarbejdere, som føler sig inkluderet, har en bedre forudsætning for at performe. Kommunikationsafdelingen er en understøttende funktion, der både har til opgave at formidle nogle helt konkrete tal og resultater, men i høj grad også bygge den sociale og inkluderende bro mellem afdelinger og lande”, beretter Cecilie Yding.

Sådan bruger FOSS digital skiltning

FOSS begyndte at bruge Screenpublisher i foråret 2018, med 8 skærme i deres kontorområde og 4 i deres produktionsområde. Siden er det gået stærkt, og nu er tallene hhv. 19 og 9. Endvidere bruger de løsningen på deres kontorer i Kina, Polen og Ungarn.

”Formålet er at have et værktøj, som komplementerer og understøtter den lokale og globale interne kommunikation, hvor den primære kanal er intranettet, som har både en global og lokal variant”, fortæller Cecilie Yding.

Førhen havde FOSS en anden infoskærmsløsning, men med væsentligt færre skærme, som ikke var systematisk repræsenteret i alle dele af huset, og ikke var koordineret globalt.
I dag ligger der en del tanke bag valgene af infoskærmenes placeringer.

I Danmark er en stor del af husets skærme placeret tæt på kaffemaskinerne – og indholdet er lavet, så det passer godt til en kaffepause.
”Vi prøver at lave indhold, der er kort og dynamisk, gerne med video og billeder, så folk også kan få budskaberne med, de steder hvor man bare passerer forbi en skærm”, fortæller hun og afslutter:

”Samtidig er det vigtigt, at skærmene kan styres centralt, så vi sikrer, at vigtigt indhold når ud til alle”.

Om FOSS

FOSS bidrager til bæredygtig anvendelse af råvarer, bedre fødevarekvalitet og – sikkerhed gennem analytiske løsninger, der måler indholdet i fødevarer. Det kan for eksempel være indholdet af protein og fedt i mælkeprodukter eller sukkerindholdet i druen, fugten i kornet eller om koen får det rigtige foder og er rask. FOSS leverer analyseløsninger til verdens 100 største fødevarekoncerner. FOSS blev grundlagt i 1956 af Nils Foss og har i dag 1.500 ansatte verden rundt.
Læs mere om FOSS

 

Share.

Comments are closed.